Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Ewa Rynarzewska

Zainteresowania:

społeczna funkcja literatury koreańskiej, teoria przekładu, tradycyjny i współczesny teatr koreański, literacki modernizm, alienacja i samotność w literaturze koreańskiej

Publikacje:
Książki:
  1. Mit we współczesnym dramacie koreańskim. Twórczość Ch’oe In-huna, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2004 (158 stron)
  2. O T’ae-sǒk. Dramaty. Teatr O T’ae-sǒka, Oficyna Literatów i Dziennikarzy POD WIATR, Warszawa 2004 (350 stron)
  3. Teatr uwikłany – koreańska sztuka teatralna i dramatyczna w latach 1900-1950, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013 (454 stron)
Artykuły:

Artykuły:

  1. Teatr koreański, „Dialog”, 5-6/1996 (s. 244-247)
  2. Przesiąknięci samotnością i strachem, „Dialog”, 1/1997 (s. 107-115)
  3. Seoul wraca do tradycji, „Dialog”, 5/1998 (s. 166-170)
  4. Powrót do tradycji we współczesnym teatrze koreańskim, „Dialog”, 8-9/2002 (s. 184-188)
  5. Korea mityczna Ch’oe In-huna, „Dialog”, 8-9/2002 (s. 194-196)
  6. Literatura koreańska. Średniowiecze, w: Historia literatury światowej II, Wydawnictwo SMS, Bochnia 2004 (s. 195-224)
  7. Literatura koreańska. Renesans, w: Historia literatury światowej III/4, Wydawnictwo SMS, Bochnia 2004 (s. 439-459)
  8. Literatura koreańska. Barok, w: Historia literatury światowej IV, Wydawnictwo SMS, Bochnia 2005 (s. 314-332)
  9. Literatura koreańska. Oświecenie, w: Historia literatury światowej V, Wydawnictwo SMS, Bochnia 2005 (s. 342-357)
  10. Literatura koreańska, w: Encyklopedia literatury światowej, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2005 (s. 167-172)
  11. Literatura koreańska. Romantyzm [w]: Historia literatury światowej VI, Wydawnictwo SMS, Bochnia 2006 (s. 315-326)
  12. Literatura koreańska. Pozytywizm – Realizm – Naturalizm [w]: Historia literatury światowej VII, Wydawnictwo SMS, Bochnia 2006 (s. 320-335)
  13. Yi Sang – w kręgu awangardy koreańskiej, „Przegląd Orientalistyczny”, 3-4/2006 (s. 212-218)
  14. Literatura koreańska. Modernizm, w: Historia literatury światowej VIII, Wydawnictwo SMS, Bochnia 2007 (s. 299-319)
  15. Śladem Zachodu – własnymi ścieżkami, „Teatr”, 3/2007 (s. 43-49)
  16. Udręczona dusza koreańska. Nurt tragicznego niespełnienia han, „Azja-Pacyfik”, 10/2007 (s. 154-182)
  17. Teaching Korean Literature at the Korean Department in Warsaw – changes and perspectives, w: Korean Culture in Europe: Achievements and Prospects, Korea Literature Translation Institute, Seoul 2007 (s. 556-562)
  18. Korea tańczy i śpiewa, „Teatr” 2/2008 (s. 59-62)
  19. Kim Kwang-nim: człowiek i kukiełka to jedno, „Dialog”, 4/2008 (s. 191-193)
  20. W poszukiwaniu koreańskiego Godota, „Dialog”, 5/2008 (s. 75-85)
  21. Literatura koreańska. Wiek dwudziesty, w: Historia literatury światowej IX, Wydawnictwo SMS, Bochnia-Kraków 2008 (s. 247-269)
  22. Kim U-jin – prekursor ekspresjonizmu koreańskiego, „Przegląd Orientalistyczny”, 3-4/2008 (s. 182-205)
  23. The Role of Shinmyǒng in Traditional Korean Culture, w: Codes and Rituals of Emotions in Asian and African Cultures, (ed. by Nina Pawlak), Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2009 (s. 205-228)
  24. Cho Kyǒng-nan – liczy się estetyka, w: Jo Kyung-ran, Smak języka, Wydawnictwo Łyński Kamień, Warszawa 2009 (s. 251-262)
  25. Tradycyjny taniec koreański salp’uri jako artystyczny wyraz tragicznego niespełnienia han, w: Świat Orientu – Orient w świecie, red. A. Bareja-Starzyńska, P. Balcerowicz, J. Rogala, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010 (s. 207-217)
  26. Recepcja twórczości Shakespeare’a w Korei – Romeo i Julia w reżyserii O T’ae-sǒka, „Przegląd Orientalistyczny” 3-4 / 2010 (s. 155-176)
  27. Rola Hong Hae-sǒnga w narodzinach współczesnej reżyserii koreańskiej, „Przegląd Orientalistyczny”, 3-4 / 2012 (s. 180-198)
  28. Narodziny współczesnej dramaturgii koreańskiej, „Przegląd Orientalistyczny”, 3-4 / 2013 (s. 195-214)
  29. Pierwsze aktorki na scenie współczesnego teatru koreańskiego, w: Inishie manabi, atarashiki manabi / Literatura, język i kultura Japonii – Studia japonistyczne, red. R. Huszcza, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013 (s. 67-96)
  30. Shimpa versus shinp’a: the Influence of Japanese „New School” Theatre on the Development of Modern Korean Theatre, „Analecta Nipponica. Journal of Polish Association for Japanese Studies”, 5/2015, s. 57-74 (ISSN 2084-2147)
  31. Pamięć i tożsamość w Kronice z roku czarnego smoka (Imjillok), w: Orient i literatura. Między tradycją a nowoczesnością, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2015, s. 51-74 (ISBN 978-83-231-3520-3)
  32. From village comedian to celebrity: metamorphosis of the Korean actor in the years of Japanese occupation (1910–1945), w: East Asian theatres: traditions – inspirations – European/Polish contexts,  M. Gawarski, B. Kubiak Ho-Chi, E. Rynarzewska (ed.), „World Art Studies”, Polish Institute of World Art Studies & Tako Publishing House, Warsaw-Toruń, Vol. XVII, December 2017 (ISSN 2543-4624) (s. 51-62)
  33. Tożsamość niedoskonałości: koreańska koncepcja piękna mŏt, w: Meandry Koreanistyki, red. P. Kida, G. Strnad, Zakład Filologii Koreańskiej, Poznań 2018 (ISBN: 978-83-944776-8-4) (s. 79-99)
  34. Tożsamość zrewidowana – feminizm prozy Pak Wan-sŏ, w: Koreańskie światy kobiet – między dziedzictwem konfucjanizmu a wyzwaniami współczesności, (red.) Romuald Huszcza, Justyna Najbar-Miller, Anna Wojakowska-Kurowska, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2019 (s. 223-265)
  35. Yi Sang – mistrz autofikcji, w: Yi Sang, Kości dziecka, przeł. Ewa Rynarzewska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2019 (s. 119-139)
  36. Artystyczne założenia tradycyjnego teatru koreańskiego p’ansori w ujęciu Sin Chae-hyo (1812–1884), „Przegląd Orientalistyczny”, 3-4 / 2019 (s. 275-292)
  37. Społeczna funkcja koreańskiego „tańca lwów” (saja ch’um): między obrzędem rytualnym a sztuką teatralną, Agnieszka Kluczewska-Wójcik, Jan Wiktor Sienkiewicz (red.), „Pamiętnik Sztuk Pięknych” nr 15, 2020, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata & Wydawnictwo Tako (s. 141-148)
  38. Mit we współczesnej literaturze koreańskiej: Memil kkot p’il muryŏp (Gdy dojrzewa gryka) Yi Hyo-sŏka (1907-1942), w: Mit, obraz, metafora w kulturach Azji i Afryki, red. Marek M. Dziekan, Sylwia Filipowska, Ewa Siemieniec-Gołaś, Wydawnictwo Elipsa, Warszawa 2021, (s. 135-150)
  39. Społeczna funkcja koreańskiego tańca dworskiego, „Sztuka i Krytyka”, 5-6 / 2021, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata (s. 25-50)
  40. Obraz miłości w prozie Yi Hyo-sŏka (1907-1942), w: Meandry Koreanistyki. Tom 2, red. Paweł Kida, Grażyna Strnad, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2022 (s. 75-91)
  41. Nanjung ilgi (Dziennik wojenny)Yi Sun-sina (1545-1598): między historycznym świadectwem a osobistym wyznaniem, „Przegląd Orientalistyczny” 2022, 1-4, Wydawnictwo PTO (s. 93-110)
  42. Motyw podróży w koreańskich poematach kasa: kontemplacja, dyplomacja, wygnanie, w: Peregrynacje, migracje i wędrowanie: motyw podróży w kulturze koreańskiej, red. Ewa Rynarzewska, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2023, ISBN 978-83-235-6188-0 (s. 125-166)
  43. The identity of paradoxes in contemporary Korean theater: ideals versus realities, “Rocznik Orientalistyczny” 2024, z. 1, ISSN 0080-3545 (s. 122-139)

 

Przekłady literackie:

  1. Lee Kang-baek: Ślub, Troje, Pięcioro, „Dialog”, nr 1/1997 (s. 80-106)
  2. Lee Kang-baek. Dramaty, Oficyna Literatów i Dziennikarzy POD WIATR, Warszawa 1998 (144 stron)
  3. Ch’oe In-hun, Gdy przyjdzie wiosna w góry, na pola (Pom-i omyǒn san-e tǔr-e), „Dialog”, nr 8-9/2002 (s. 68-85)
  4. O T’ae-sǒk, Rower, „Dialog”, nr 8-9/2002 (s. 86-99)
  5. O T’ae-sǒk. Dramaty. Teatr O T’ae-sǒka, Oficyna Literatów i Dziennikarzy POD WIATR, Warszawa 2004 (350 stron)
  6. Jo Kyung-ran, Smak języka, Wydawnictwo Łyński Kamień, Warszawa 2009 (250 stron)
  7. Yi Sang, Kości dziecka (Tonghae), (zbiór opowiadań), Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2019 (140 stron)
  8. Shin Kyung-sook, Dworska tancerka (tytuł koreański: Ri Jin), Wydawnictwo Kwiaty Orientu, Skarżysko Kamienna 2020
  9. Choi Jin-young, Gdzie zachodzi słońce, Wydawnictwo Kwiaty Orientu, Skarżysko Kamienna 2025
  10. Yi Hyosǒk, Gdy dojrzewa gryka, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2025