Zajęcia:
Wiedza o literaturze koreańskiej
Wiedza o sztuce i estetyce Korei
Seminarium literaturoznawcze (licencjackie i magisterskie)
Proseminarium
Koreańskie teksty źródłowe
Lektura tekstów koreańskich
Zainteresowania:
społeczna funkcja literatury koreańskiej, teoria przekładu, alienacja i samotność w literaturze koreańskiej, tradycyjny i współczesny teatr koreański
Kontakt:
e.rynarzewska@uw.edu.pl
Publikacje:
Książki:
-
Mit we współczesnym dramacie koreańskim. Twórczość Ch’oe In-huna, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2004 (158 stron)
-
O T’ae-sǒk. Dramaty. Teatr O T’ae-sǒka, Oficyna Literatów i Dziennikarzy POD WIATR, Warszawa 2004 (350 stron)
-
Teatr uwikłany – koreańska sztuka teatralna i dramatyczna w latach 1900-1950, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013 (454 stron)
Habilitacja:
Ewa Rynarzewska, Teatr uwikłany – koreańska sztuka teatralna i dramatyczna w latach 1900-1950, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013, ISBN 978-83-235-1002-1
https://www.wuw.pl/product-pol-2982-Teatr-uwiklany-Koreanska-sztuka-teatralna-i-dramatyczna-w-latach-1900-1950-PDF.html
Artykuły:
- „Teatr koreański”, „Dialog”, 5-6/1996 (s. 244-247)
- „Przesiąknięci samotnością i strachem”, „Dialog”, 1/1997 (s. 107-115)
- „Seoul wraca do tradycji”, „Dialog”, 5/1998 (s. 166-170)
- „Powrót do tradycji we współczesnym teatrze koreańskim”, „Dialog”, 8-9/2002 (s. 184-188)
- „Korea mityczna Ch’oe In-huna”, „Dialog”, 8-9/2002 (s. 194-196)
- Literatura koreańska. Średniowiecze [w]: Historia literatury światowej II, Wydawnictwo SMS, Bochnia 2004 (s. 195-224)
- Literatura koreańska. Renesans [w]: Historia literatury światowej III/4, Wydawnictwo SMS, Bochnia 2004 (s. 439-459)
- Literatura koreańska. Barok [w]: Historia literatury światowej IV, Wydawnictwo SMS, Bochnia 2005 (s. 314-332)
- Literatura koreańska. Oświecenie [w]: Historia literatury światowej V, Wydawnictwo SMS, Bochnia 2005 (s. 342-357)
- Literatura koreańska [w]: Encyklopedia literatury światowej, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2005 (s. 167-172)
- Literatura koreańska. Romantyzm [w]: Historia literatury światowej VI, Wydawnictwo SMS, Bochnia 2006 (s. 315-326)
- Literatura koreańska. Pozytywizm – Realizm – Naturalizm [w]: Historia literatury światowej VII, Wydawnictwo SMS, Bochnia 2006 (s. 320-335)
- „Yi Sang – w kręgu awangardy koreańskiej”, „Przegląd Orientalistyczny”, 3-4/2006 (s. 212-218)
- Literatura koreańska. Modernizm [w]: Historia literatury światowej VIII, Wydawnictwo SMS, Bochnia 2007 (s. 299-319)
- „Śladem Zachodu – własnymi ścieżkami”, „Teatr”, 3/2007 (s. 43-49)
- „Udręczona dusza koreańska. Nurt tragicznego niespełnienia han”, „Azja-Pacyfik”, 10/2007 (s. 154-182)
- „Teaching Korean Literature at the Korean Department in Warsaw – changes and perspectives” [w]: Korean Culture in Europe: Achievements and Prospects, Korea Literature Translation Institute, Seoul 2007 (s. 556-562)
- „Korea tańczy i śpiewa”, „Teatr” 2/2008 (s. 59-62)
- „Kim Kwang-nim: człowiek i kukiełka to jedno”, „Dialog”, 4/2008 (s. 191-193)
- „W poszukiwaniu koreańskiego Godota”, „Dialog”, 5/2008 (s. 75-85)
- Literatura koreańska. Wiek dwudziesty [w]: Historia literatury światowej IX, Wydawnictwo SMS, Bochnia-Kraków 2008 (s. 247-269)
- „Kim U-jin – prekursor ekspresjonizmu koreańskiego”, „Przegląd Orientalistyczny”, 3-4/2008 (s. 182-205)
- „The Role of Shinmyǒng in Traditional Korean Culture” [w]: Codes and Rituals of Emotions in Asian and African Cultures, (ed. by Nina Pawlak), Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2009 (s. 205-228)
- „Cho Kyǒng-nan – liczy się estetyka” [w]: Jo Kyung-ran, Smak języka, Wydawnictwo Łyński Kamień, Warszawa 2009 (s. 251-262)
- „Tradycyjny taniec koreański salp’uri jako artystyczny wyraz tragicznego niespełnienia han” [w]: Świat Orientu – Orient w świecie, red. A. Bareja-Starzyńska, P. Balcerowicz, J. Rogala, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010 (s. 207-217)
- „Recepcja twórczości Shakespeare’a w Korei – Romeo i Julia w reżyserii O T’ae-sǒka, „Przegląd Orientalistyczny” 3-4 / 2010 (s. 155-176)
- „Rola Hong Hae-sǒnga w narodzinach współczesnej reżyserii koreańskiej”, „Przegląd Orientalistyczny”, 3-4 / 2012 (s. 180-198)
- „Narodziny współczesnej dramaturgii koreańskiej”, „Przegląd Orientalistyczny”, 3-4 / 2013 (s. 195-214)
- „Pierwsze aktorki na scenie współczesnego teatru koreańskiego” [w]: Inishie manabi, atarashiki manabi / Literatura, język i kultura Japonii – Studia japonistyczne, red. R. Huszcza, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013 (s. 67-96)
- „Shimpa versus shinp’a: the Influence of Japanese „New School” Theatre on the Development of Modern Korean Theatre”, „Analecta Nipponica. Journal of Polish Association for Japanese Studies”, 5/2015, s. 57-74 (ISSN 2084-2147)
- „Pamięć i tożsamość w Kronice z roku czarnego smoka (Imjillok)” [w]: Orient i literatura. Między tradycją a nowoczesnością, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2015, s. 51-74 (ISBN 978-83-231-3520-3)
- „From village comedian to celebrity: metamorphosis of the Korean actor in the years of Japanese occupation (1910–1945)” [w]: East Asian theatres: traditions – inspirations – European/Polish contexts, M. Gawarski, B. Kubiak Ho-Chi, E. Rynarzewska (ed.), „World Art Studies”, Polish Institute of World Art Studies & Tako Publishing House, Warsaw-Toruń, Vol. XVII, December 2017 (ISSN 2543-4624) (s. 51-62)
- „Tożsamość niedoskonałości: koreańska koncepcja piękna mŏt” [w]: Meandry Koreanistyki, red. P. Kida, G. Strnad, Zakład Filologii Koreańskiej, Poznań 2018 (ISBN: 978-83-944776-8-4) (s. 79-99)
- Tożsamość zrewidowana – feminizm prozy Pak Wan-sŏ [w]: Koreańskie światy kobiet – między dziedzictwem konfucjanizmu a wyzwaniami współczesności, (red.) Romuald Huszcza, Justyna Najbar-Miller, Anna Wojakowska-Kurowska, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2019 (s. 223-265)
- Yi Sang – mistrz autofikcji [w]: Yi Sang, Kości dziecka, przeł. Ewa Rynarzewska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2019 (s. 119-139)
- Artystyczne założenia tradycyjnego teatru koreańskiego p’ansori w ujęciu Sin Chae-hyo (1812–1884), „Przegląd Orientalistyczny”, 3-4 / 2019 (s.275-292)
- Społeczna funkcja koreańskiego „tańca lwów” (saja ch’um): między obrzędem rytualnym asztuką teatralną, Agnieszka Kluczewska-Wójcik, Jan Wiktor Sienkiewicz (red.), „PamiętnikSztuk Pięknych” nr 15, 2020, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata & Wydawnictwo Tako (s. 141-148)
- Mit we współczesnej literaturze koreańskiej: Memil kkot p’il muryŏp (Gdy dojrzewa gryka) YiHyo-sŏka (1907-1942), w: Mit, obraz, metafora w kulturach Azji i Afryki, red. Marek M.Dziekan, Sylwia Filipowska, Ewa Siemieniec-Gołaś, Wydawnictwo Elipsa, Warszawa 2021, (s. 135-150)
- Społeczna funkcja koreańskiego tańca dworskiego, „Sztuka i Krytyka”, 5-6 / 2021, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata (s. 25-50)
- Obraz miłości w prozie Yi Hyo-sŏka (1907-1942), w: Meandry Koreanistyki. Tom 2, red. Paweł Kida, Grażyna Strnad, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2022 (s. 75-91)
- Nanjung ilgi (Dziennik wojenny)Yi Sun-sina (1545-1598): między historycznym świadectwem a osobistym wyznaniem, „Przegląd Orientalistyczny” 2022, 1-4, Wydawnictwo PTO (s. 93-110)
- Motyw podróży w koreańskich poematach kasa: kontemplacja, dyplomacja, wygnanie, w: Peregrynacje, migracje i wędrowanie: motyw podróży w kulturze koreańskiej, red. Ewa Rynarzewska, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2023, ISBN 978-83-235-6188-0 (s. 125-166)
Przekłady literackie:
- Lee Kang-baek: Ślub, Troje, Pięcioro, „Dialog”, nr 1/1997 (s. 80-106)
- Lee Kang-baek. Dramaty, Oficyna Literatów i Dziennikarzy POD WIATR, Warszawa 1998 (144 stron)
- Ch’oe In-hun, Gdy przyjdzie wiosna w góry, na pola (Pom-i omyǒn san-e tǔr-e), „Dialog”, nr 8-9/2002 (s. 68-85)
- O T’ae-sǒk, Rower, „Dialog”, nr 8-9/2002 (s. 86-99)
- O T’ae-sǒk. Dramaty. Teatr O T’ae-sǒka, Oficyna Literatów i Dziennikarzy POD WIATR, Warszawa 2004 (350 stron)
- Jo Kyung-ran, Smak języka, Wydawnictwo Łyński Kamień, Warszawa 2009 (250 stron)
- Yi Sang, Kości dziecka (Tonghae), (zbiór opowiadań), Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2019 (140 stron)
- Shin Kyung-sook, Dworska tancerka (tytuł koreański: Ri Jin), Wydawnictwo Kwiaty Orientu, Skarżysko Kamienna 2020.